ශ්‍රී ලංකාවේ මෝටර් රථ වෙළෙඳපොළ පසුගිය කාලයේ අවුල් සහගත තත්ත්වයකට පත් විය. 2020 දී, රජයේ ආනයන තහනම නිසා, මෝටර් රථ මිල 100% ට වඩා වැඩි විය. ශ්‍රී ලංකාවේ තත්ත්වය සලකා බලන විට අපට සිදුවූයේ කුමක්ද යන්න තේරුම් ගැනීමට පහසුය.

නමුත් මෙය සිදුවන්නේ ලංකාවේ පමණක්ද? සරලව “නැහැ”. ලොව පුරා වාහන මිල ඉහළ යමින් පවතී. එක්සත් ජනපදයේ නව මෝටර් රථයක සාමාන්‍ය මිල ඇමරිකානු ඩොලර් 38,000 සිට 44,000 දක්වා ඉහළ ගොස් ඇති අතර එය 15% කට ආසන්න වැඩිවීමකි. BBC වාර්තාවලට අනුව එක්සත් රාජධානියේ ජනප්‍රියම මෝටර් රථවල මිල 57%කින් ඉහළ ගොස් තිබේ.

මේක උනේ ලොකු හේතුවක් නිසා,

කෙටියෙන් කිවහොත්, ව්‍යාකූලත්වයට මූලික හේතුව පරිගණක චිප් හිඟය වන අතර එමඟින් ගෝලීය මෝටර් රථ සමාගම් විසින් නිෂ්පාදනය කරන මෝටර් රථ සංඛ්‍යාව විශාල ලෙස අඩු කිරීමට බල කෙරී ඇත. අර්ධ සන්නායක චිප්ස් සැපයීම පුළුල් පරාසයක කර්මාන්තවල අවශ්යතා සපුරාලීමට නොහැකි වී ඇත. ජෙනරල් මෝටර්ස් සිට ටොයෝටා දක්වා මෝටර් රථ නිෂ්පාදකයින් මිලියන ගණනක ඒකක නිෂ්පාදනය අඩු කර ඇත්තේ ඔවුන්ට අවශ්‍ය චිප්ස් නොමැති බැවිනි. නවීන මෝටර් රථයක් සඳහා දහස් ගණනක් අවශ්ය විය හැකිය.

වසංගතයේ මුල් අවධියේදී නිෂ්පාදකයින් චිප්ස් සඳහා ඇණවුම් කපා දැමූ නමුත් මෝටර් රථ සඳහා ඇති ඉල්ලුම ඔවුන් බලාපොරොත්තු වූවාට වඩා වේගයෙන් ඉහළ යමින් අර්ධ සන්නායක මිලදී ගැනීමට පොරකමින් සිටිති. අන්තර් සම්බන්ධිත ක්ෂුද්‍ර තරංග සහ අනෙකුත් ස්මාර්ට් උපාංග සඳහා වන ගෝලීය ඉල්ලුම විශාල සැපයුමක් ගිල දමා ඇති අතර, Covid-19 පුපුරා යාම සහ වෙනත් සම්බන්ධ නොවූ ව්‍යසනයන් චිප් කර්මාන්තය තවදුරටත් පීලි පැනීමට හේතු වී තිබේ.

නමුත් මිනිසුන් දිගටම කාර් මිලදී ගෙන සැපයුම අඩු කරයි. මෙම අවස්ථාවේදී, මිලදී ගැනීම සඳහා පවතින නව මෝටර් රථ සංඛ්‍යාව වසංගතයට පෙර සාමාන්‍ය මට්ටමේ කුඩා කොටසක් පමණි. නව මෝටර් රථ අඩු වීම යන්නෙන් අදහස් වන්නේ නිෂ්පාදකයින් සහ අලෙවිකරුවන් තවදුරටත් මෝටර් රථ චලනය කර ගැනීම සඳහා දැඩි වට්ටම් ලබා දීමට අවශ්‍ය නොවන බවයි. නව මෝටර් රථයක් මිලදී නොගැනීම අනෙක් එකම විකල්පය වූ විට ගැනුම්කරුවන් ගෙවීමට කැමති බව ඔවුන් සොයා ගත්හ.

මෙම චිප් හිඟය 2023 දක්වා පවතිනු ඇතැයි විශ්වාස කෙරේ.